Våra ersättningsmotorer

Vi har demonterat detta motorblock för att kunna ta bilderna. Till Dig som kund levereras ett motorblock med allt monterat och justerat. Blocket kommer med monterade toppar, protokoll och 2 års garanti. I den här artikeln tänkte vi beskriva varför våra ersättningsmotorer är bättre än andra longblocks som finns på marknaden. Vi använder oss av ett antal enkla bilder, samt förklarande text, för att berätta vilka som är dom största skillnaderna. Våra ersättningsmotorer kallas av leverantören för Remanufactured vilket innebär att ALLA rörliga delar är helt nya. Det som är återanvänt efter nogranna inspektioner och olika behandlingsmetoder är gjutdelar, såsom motorblock och toppar. På bilden nedan ser vi ovansidan av en topp, våra longblocks levereras alltid med nya fjädrar, ventiler och lyftare. Givetvis är även stötstängerna nya. (finns inte med på denna bild) Det är långt ifrån alla leverantörer av longblocks som ersätter alla rörliga delar med nya diton på det här sättet, det finns vissa leverantörer som återanvänder dessa delar från gamla motorer för att kunna hålla lägre priser eller för att få högre vinst. Alla blockdelar är kemiskt och fysiskt rengjorda därefter röntgade, allt för att eliminera risken att man levererar block med sprickor. Topparna är givetvis planade. I slutet av denna artikel länkar vi en filmserie i 4 delar som visar exakt hur och vilka metoder vår leverantör använder för att gå igenom gjutdelarna. I våra ersättningsmotorer används alltid nya, rostfria insugs- OCH avgasventiler. Även nya rostfria ventilsäten monteras alltid. Detta medför att motorn står emot ”tidens tand” längre och behåller sitt komp och därav HK-antalet mycket längre. Kul kuriosa är att GM-marine varken använder rostfria ventilsäten eller ventiler i sina kompletta marina motorer, rent motortekniskt är våra ersättningsblock alltså uppgraderade jämfört med original. Många andra leverantörer brukar bara slipa in gamla ventiler eller i bästa fall montera nya ventiler utan att fräsa ur och montera rostfria ventilsäten i den återanvända toppen. En förstorad bild på de nya rostfria ventilerna och de rostfria ventilsätena: Ersättningsblocken är som sagt återanvända blockdelar som är rengjorda kemist och fysiskt och därefter röntgade. Därefter sätter man in NYA komponenter i dom. Vår leverantör använder såklart alltid nya kolvar och kolvringar som enligt oss är bättre än dom som används original. Det går även att välja till en ”blockuppgradering” när du köper en motor av oss, då får du ännu bättre teflonbehandlade kolvar och tjockare, och kraftigare ventiltallrikar. Dessutom vägs kolvarna och vevstakarna innan montage och placeras enligt vikt mot varandra och därigenom fås en mycket jämnare gång. Blocken är borrade och honade. Våra motorblock kommer ifrån truckar (vans och pickuper) som har samma blocktyp som marina och industrimotorer. Därav har dom inte varit speciellt rostiga innan rengöring. I en marinmotor skall det sitta fryspluggar av koppar. Kamkedja och kamdrivningshjul är alltid nytt (detta brukar dom flesta fuska med) Slitage på kamkedja och kamdrivningshjul medför att precisionen minskar och motorn går inte lika jämt då ventiler och även tändningen styrs av detta. Därför byter S&J alltid ut dessa. S&J är fabriken i Seattle som tillverkar och levererar alla våra ersättningsmotorblock åt oss. Nedan syns två olika kedjespecar. En med dubbelkedja och en med kraftig enkelkedja. Vi använder oss utav båda varianterna beroende på bland annat årsmodell. Bilden nedan är tagen underifrån där man ser att vevlageröverfallet är fäst på fyra ställen, i folkmun kallat ”4-bultad”. En marinmotor går så mycket hårdare än en vanlig bilmotor att den skall därför, enligt oss, ha fyrbultade lageröverfall. Detta gäller även våra ersättningsblock av typen Vortec, 1998-2012. Amerikanska armén har kvar detta krav vilket gör att dessa block finns att få tag på även som Vortec. Detta är ytterligare ett exempell på att våra ersättningsmotorblock är bättre än original. Varken Mercruiser, Indmar eller Volvo Penta har längre 4-bultade lageröverfall som krav på sina nya GM marina motorer). Dessa nyare 4-bultade vortecblock har vi hemma så snart de blir tillgängliga, då vi har stående reservering på dem hos vår leverantör i USA. Den nya marina Kamaxeln skymtar i botten av bilden nedan. Alla våra motorblock är ”torrkörda” i en simtest-maskin (se film lägre ner på sidan) för att testa komp-värde, oljetryck samt oljeflöde. Att motorn är torrkörd innebär att man har en maskin som drar runt motorblocket i hög fart, för att kunna avslöja ev. fel före leverans till kund. Med våra ersättningsmotorblock följer det alltid med marina Fel-pro packningar. Marina packningar är överläsna vanliga packningar och står rost samt hårdare driftförhållanden mycket bättre. Dessutom följer den nya oljepumpen med som motorn är testkörd med, samt testprotokoll och 2 års garanti. Slutklämmen på detta Vi värderar alltid en hög kvalitét högre än ett lågt pris. Vår leverantör ligger på ”fel kust” i USA, vi skulle kunna byta leverantör till en som ligger 3000km närmare oss men kvalitéten på S&J’s utförda jobb är såpass högt så vi värderar det högre än en lägre fraktkostnad. Vi skulle kunna sälja sådana här block ännu billigare om vi valde en annan leverantör som inte genomför alla steg i denna process, dvs en leverantör som inte byter ut ALLA rörliga delar i motorn. Vi har genom åren sålt ca 500 ersättningsmotorblock från S&J och bara ett fåtal motorer har haft garanti problem. Dessa motorblock säljs med 2 års garanti. Denna garanti är generös och gäller fabrikationsfel på motorblock, toppar samt allt nytt innehåll i dessa. Garantin gäller ej driftsrelaterade skador på ersättningsblocken och fel som orsakas av icke väl fungerande överflyttad kringutrustning samt feljusteringar som skadar motorn. Den stora skillnaden med att köpa ett sånt här ersättningsmotorblock (som är en reservdel) jämfört med att köpa en servicemotor eller en komplett motor är att vid köp av någon av våra  kompletta motorer eller servicemotorer står vi givetvis garanti för både motorn och dess egen kringutrusning och driftsrelaterade skador som kan uppkomma på levererad kringutrusning. Är man duktig och vet vad man måste vara noga med, om inte; tar reda på och inte gissar eller chansar, så får man en mycket bättre och kan få en specialanpassad motor till sin båt om man så önskar.  Delarna i denna motor är avsevärt bättre än GM Marine original och dessa är ihopsatta med mycket kärlek. Videos från S&J Engines:  

30 tankar om “Våra ersättningsmotorer

    • Lucas says:

      Hej Anders!

      Angående 454, dessa motorblock har vi på ingående, väntas hem om ca 3 veckor.

      GM GMC-454MLLB 1991-1996
      GM GMC-454MRLB 1997-2006
      GM GMC-454MRLB-1 1997-2006

      Slå oss en signal på 08-446 49 00 för mer info och priser!

    • Tongi Ersson says:

      Hej Anders! Vi har lite olika på hyllan men ännu fler med förväntad leverans Feb/mars 2020 lättast är om du skickar ett mail eller ringer om vad du har och behöver. MVH T. Ersson

      • Janne Eklund says:

        Hej! Har en 7.4mpi 2000 600t vad kostar en helrenovering och gärna lite piggare har bravo 3 drev. Mvh Janne

        • Tongi Ersson says:

          Hej.

          Lättast är om du ringer oss på måndag. 08-4464900 så tittar vi på alternativen. Vi har betydligt fler motorer hemma på lager (ca 50 st just nu ) än vad som framgår på hemsidan.

          T. Ersson
          USA On Line AB

  1. Hadi. Smeo says:

    Hej!
    Vi har en båtmotor med trasigt motorblock.
    En mercruiser V8 alphaone

    Vi behöver köpa ett motorblock?

    • Tongi Ersson says:

      Hej Daniel!

      Tack för din fråga.

      Vi gissar att du menar en 307:a med gjutnummer 3956632, Dessa lite äldre och udda motorblock måste du beställa, alternativt passar du på att välja en 350 med samma yttre spec. Bästa är att beställa oavsett då vi inte tar hem så många av dessa äldre sorterna. Pris från ca 32 000:- inkl toppar och alla packningarna du behöver för att kunna slutmontera din motor.

      MVH
      T. Ersson
      USA On Line AB

  2. Gustaf says:

    Hej
    Jag har en Taxibåt som har en d4-225 med DPH drev som behöver bytas till vintern.

    Har ni något intressant förslag hur man skulle kunna lösa detta med vettig bränsleeknomi och prestanda?

  3. Leif lillberg says:

    Hej
    Jag har en Bayliner 2455 -89
    Ev har jag motor ras .
    Vad har ni för ersättningsmotorer till en V8 OMC Cobra 5.8L?
    Samt vad skulle det kosta mig , begagnad / ny .
    Tel: 072-5032732

  4. Leif lillberg says:

    Hej
    Jag har en Bayliner 2455 -89
    Ev har jag motor ras .
    Vad har ni för ersättningsmotorer till en V8 OMC Cobra 5.8L?
    Samt vad skulle det kosta mig , begagnad / ny .
    Tel: 072-5032732

    • Tongi Ersson says:

      Hej Leif!

      Vi har Ersättningsmotorblock som ersätter ditt motorblock med exakt likadant som du har eller så kan du passa på att uppgradera årsmodellen så du får en sk. rullkam -98 vilket också passar till 100% dsv utan att du behöver byta ut något av det som skall flyttas över från din gamla motor. Rullkam och GT 40 marina toppar ger en effektökning om ca 50 hk.

      Priset är 45-53 000:- om du vill har senast möjliga årsmodell med högsta effekten (utan trimning) och allt passar av det du skall flytta över.

      MVH
      Tongi

  5. Henrik says:

    Hej. Jag har en Volvo Penta 271A (GM350 från 1986) med 280-drev i min båt. Jag skulle vilja uppgradera till modernare (Vortec) och lite mer hästar. Vad ska jag välja och vad kan jag flytta över?
    Mvh
    Henrik

    • Tongi Ersson says:

      Hej!

      Har du en 1986 blir det ganska mycket som måste uppdateras.
      1. Svänghjul
      2. oljetråg
      3. insug
      4. ventilkåpor
      5. bröstkåpa
      6. elektrisk bränslepump.

  6. Stephan says:

    Hej, har en Smuggler 34 med 2*VP 271C och VP 290 DP. Gör 27-28 knop vid 3000rpm och ca 38 WOT. Funderar på att byta till 2*300hk hammerhead diesel. Behöver jag byta drev (sannolikt)? Hur ser en fart och förbrukningskurva ut p ett ungefär, dvs ingen över eller underdrift? Torrvikt ca 3800kg och bedömt 4300kg vid fartangivelserna.

  7. Krister Olsson says:

    Hej, vad kostar en Vevaxel till Mercruiser 350 5,7 liter 250 Hk 1989, styrbordsmotor går enligt uppgift åt sk fel håll, Med vänlig hälsning, Krister Olsson

  8. T.Ersson says:

    Hej Krister

    Vi har inga lösa vevaxlar på hyllan utan förordar att man köper ett helt lock. Vi får även hem högerroterande motorer/block. Vi kanske kan hjälpa dig hitta en vev om du skickar ett mail.

    MVH
    USA ON LINE AB

    • Tongi Ersson says:

      Hej!

      Vi har 305 och 350 Vortec hemma, med en sådan uppgradering får du ca 30-35 hk mera och då behöver du komplettera med ett nytt insug och el-bränslepump alternativt så beställer du en 305 87-94 eller ännu bättre 94-97 så får du rullkam också och allt passar trotts årsmodellsskillnad.
      Lättast är nog om du ringer så förklarar vi närmare. MVH T.Ersson +468 4464900

  9. Ove says:

    Hej’ jag har en mercruiser 4,3 v6 -03 kan jag lämna iN den mot en renoverad motor? Isåfall vad skulle det kosta?

  10. Tongi Ersson says:

    Hej Ove!
    Det går nästan till som du efterfrågar med enda skillnaden att vi vill inte vill ha din gamla i retur.
    Vi har två alternativ, 1. Helt nya äkta GM marina motorblock 2. Vi kan också erbjuda dig motorblock med toppar som som vi kallar ersättningsblock där man ersätter alla rörliga ej gjutna delar med nya och återanvänder blocket som vi får av vår sammarbets partnerleverantör I USA Seattle Spokane vars videofilmer du kan hitta här på vår hemsida. Just V6 från 1997 och är det noga att det blir rätt då Vortec versionen finns med både tum och mm gängor. dessutom om du har insprutning är det ytterligare noga om man har en vevaxelgivare. (triggerplattan) finns i olika utföranden. Så det är noga med att det blir rätt så att din motordator (ECU) får rätt värden.

  11. Alexander Johnson says:

    Hej,
    Jag har en Solö 25:a på ingång från -71 med en gammal AQ170 med rak axel. Om den skulle ge upp inom detta året eller nästa, vad skulle du uppgradera den till? Gärna med så minimalt ingrepp som möjligt och självklayr gärna lite mer hästkrafter när man ändå håller på.

  12. Tongi Ersson says:

    Hej

    Skulle föreslå en V6 eller en V8 om du har platsen (minimi mått i bredd är 85 men helst ca 90 cm. ) längden är det inte några problem med oavsett vad du väljer. befintligt backslag behåller du om det är helt.

    • T. Ersson says:

      Hej.

      Om du vill ha den som en bilmotor men fortfarande med bra rörliga delar, så ca 38000:- inkl alla packningar som åtgår för byte motorblock med toppar.

  13. Stefan says:

    Hej
    Jag har en Storebror Adriatic, med 2*TAMD 40 B.
    Vad skulle ni rekommendera för alternativ då en totalrenovering troligen behövs , några fler hk hade varit bra…

Lämna ett svar till Lucas Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Ring oss så hjälper vi dig preloader