Obs! Ett bra tips är att ta så mycket bilder som möjligt innan du börjar demontera, gäller framförallt de elkablar som är anslutna mellan båt och motor. De är inte så många men det kan vara bra att vet hur de ska sitta när man skall montera in den ”nya” motorn.
Motorn sitter fast med sex stycken bultar mot sprängkåpan. De gröna markeringarna nedan visar bara hål som är till för att styra motorn på rätt plats. När man har lossat skruvarna måste man dra motorn ifrån drevet (6-7 cm) innan man kan lyfta den rakt upp.
Tips: Använd en vinsch som man fäster lyftöglan i och i något stadigt på båten eller två bräckjärn om det finns plats.
På vissa Volvokåpor finns en sk. damplåt monterad i botten på sprängkåpan. Den måste bort i så fall. Den sitter instucken mellan svänghjulet och motorn. Denna skiva är alltså fäst i sprängkåpan.
Samma bild fast lite större:
Så här ser motorn ut när man har tagit isär motor och drev:
Nu börjar det härliga jobbet med att flytta över det som ska monteras på det nya blocket.
Bra tips: Passa på att måla/lacka om delarna som skall flyttas över såsom ventilkåpor, vattenpump insug och övriga delar. Vi har tips på en bra firma som blästrar och lackar.
Om man väljer alternativet servicemotor istället för ersättningsmotor slipper man mycket av det.
Efter det är det dags för det roligaste momentet, att få i den nya motorn i båten.
1. Jag valde att stoppa i motorerna medan båten låg i vattnet och passa på att utnyttja vår fina motorlyft som finns på båtklubben. Har man ingen är tipset att hyra in en kranbil för ca 500-600:-/timme. (man kan också använda någon form av byggställning). Om just lyftmomentet inte ”bråkar” bör det ta ca 1 timme per motor. Det viktiga är att man har kvar höjdinställningen från det att man tog ut den/dom gamla.
Bra tips: Gör fint i kölsvinet under motorerna när man ändå har de/den ute.
2. Den första motorn ”hoppade på plats” på en gång. Det gick på under 10 minuter och ändå var jag ensam.
3. Axeltappen skall in i ryckutjämnaren som sitter på svänghjulet. Vilket brukar vara lätt om man har kvar höjdjusteringarna på motorfästena från den gamla motorn.
4. Det är lättare att få motorn på plats om man inte har monterat knäna på avgaslimporna.
5. Sen är det bara att sikta in motorn mot kåpan. En kofot underlättar små justeringar då motorn skall på plats. Om man inte förväxlar motortassarna, som jag gjorde med motor nr två, (höger och vänster tass går att montera tvärtom) ska det gå som på räls.
När man har fått in axeltappen i ryckutjämnaren är det bättre ju mindre spänning man får i sprängkåpan. (Den kan ge efter en hel del (den är konstruerad så). Men för att slippa onödiga påfrestningar på kullagrena som sitter i skölden, är det bra om man får motorn på plats och inte tvingar kåpan mot motorn med bultarna, utan justerar motorn mot kåpan. Sen ska man dra fast bultarna som ska hålla motorn på plats mot kåpan. (bultarna som dras från aktern mot motorn)
6. Lätt som en plätt. Just det här momentet tog ca 2 timmar, men det kan jäklas om man inte är rätt förberedd med rätt verktyg. Om man väljer att göra det medan båten ligger i vattnet bör man givetvis välja en tidpunkt då vågorna håller sig borta. Sen finns det saker som ska anslutas och kopplas ihop innan man är färdig. Angående tassarna och höjdinställningen: de går även att höjdjustera på plats.
Sen kommer belöningen!
Att få börja köra in motorn/motorerna. Pga av tidsbrist valde jag två servicemotorer om 315 hk/st. Mitt gamla ”skrälle” till båt, Fjord Diplomat 30 Ft, blev riktigt kul att åka med, ca 45 knop…