Att välja propeller

Val av propeller är inte så svårt som många tror, utan allt är väldigt logiskt egentligen!

Grundläggande är: Ju större båt man har ju större diameter, dvs bladarea behöver man, En liten lätt och snabbgående båt, behöver en liten diameters propeller med hög stigning. Den exakta stigningen beror slutligen också på vilken motoreffekt och utväxling man har i sitt drev eller utombordare på sin båt. En stor tung båt eller en båt med en liten motor behöver en större diameter dvs stor bladarea. Detta kan man delvis också uppnå genom att välja 4 blad istället för 3 blad.

3 eller 4 blad: Generella skillnader mellan 3 eller 4 blad? 

För 3 blad finns  följande faktum. 3 blad är nästan alltid snabbar än 4 blad. Vid högre farter, nära max, går båten ofta lite mera bränsleekonomiskt med 3 blad. Skillnaden i toppfart brukar vara 5-10%.högre än 4 blad. Men 4 blad jämfört med 3 ger istället en bättre acceleration, båten planar upp snabbare och vid lite lägre farter. från 0- till marsch fart får man ofta en märkbar skillnad till 4 bladspropellerns fördel dessutom går båten mycket kurs stabilare, framför allt vid låga farter, att köra i kanal blir betydligt mycket lättare med 4 blad.

Båten blir alltså lättare att hantera framför allt i låga farter och hamn när man skall växla mellan framåt och backa och samtidigt skall styra. Vid marschfart får man ofta en bättre bränsleekonomi varvtalet sjunker i förhållande fart till en 3 bladig propeller med samma stigning. Har man en båt som går över 40 knop så känns det oftast ”tryggare” att åka riktigt fort med 4 blad istället för med 3-blad.

Men i denna typ av båtar som är tänkta att gå fort +40 knop går 3 blad ofta märkbart mycket snabbare med 3 blad.

Skillnaderna mellan stål och en aluminium propeller?

I första hand vad som gör att en stålpropeller går lite snabbare och är lite roligare att köra med än exakt likadan propeller i aluminium är att materialet är så mycket styvare och propellern tack vare detta behåller sin form bättre när man belastar den. Dessutom kan man göra bladen lite tunnare och eggen vassare vilket också ger ett lägre motstånd. Att en stål propp ser snyggare ut gör mest bara båt grannen mer avund.

När man accelererar, svänger kraftigt eller tiltar drevet, belastar man bladen mycket. Om man fick se en aluminium propeller under gång skulle man bli oroligför att bladen håller. Då dessa ”flaxar” nästan som ett par elefantöron vid belastning. Ju starkare motor ju större skillnad mellan stål och aluminium märker man. Från ca 50 hk och upp börjar man märka skillnaden mellan stål eller aluminium. Vilken stigning skall man slutligen skall välja, beror effekt och utväxling samt vilket maxvarvtal man vill att motorn skall göra vid fullt gaspådrag, WOT (Wide open throttle) på ett varvtal som Inom ramen för varvtalsområdet enligt vad motortillverkaren angivit som rätt, oavsett om man ligger nedre gränsen eller den övre. Exempelvis 4800-5300 varv inom detta är mera ett avgörande som man personligen väljer beroende på vad man uppskattar för egenskaper av sin båt. Ju högre varvtal man väljer ju piggare och bränsleförbrukande blir den, och tvärtom om man väljer att ligga runt det lägre varvtalet inom tillverkarens angivna maxvarvtal. Man kan jämföra detta med att åka med 4:an eller 5:ans växel på motorvägen i en normal bil. går lika fort på båda växlarna men den blir lite piggare på 4 växel.

När man skall välja en ny propeller är det alltid lättast att utgå ifrån den man har/hade och samtidigt fundera på om man önskar några förändringar.

Slutligen det är effekten på motorn och skrovform och totalvikten som styr toppfarten, vilket är logiskt. Så tyvärr hjälper inte bara med att öka stigningen. (självklar under förutsättning att man har en stigning som gör att motorn varvar enligt motortillverkarens angiva varvtal.

Några visdomsord: Ofta kostar en propeller inte mera än några % av båtens totalvärde samtidigt som propellern gör och ger halva båtens egenskaper, och nöje,  att ”snåla” eller inte byta och välja rätt stigning eller rätt typ av propeller är att vara ”dum snål”. 

Det är därför som du får byta propeller sort och stigning efter test till annan, så att det blir perfekt enligt dina förväntningar och egenskaper som du uppskattar. 

Lite bra och roliga länkartill denna artikel:

Bra informativ film om propellrar.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Ring oss så hjälper vi dig
preloader