Att dynoköra din motor

Varför skall man dyno testa sin motor? För att säkerställa att motorn går med rätt blandning mellan bränsle och luft och att man får en tändinställning som är optimal för motorns övriga inställningar. Man får ett ”kvitto” på att fungerar som det skall. Lägger man ner lite tid och får en perfekt inställd motor så […]

Att installera ett sötvattensystem

Håller man båt och plånbok kär ska man definitivt överväga att installera ett sötvattensystem Fördelar med sötvattensystem är: Motorn upphör att rosta invändigt. Motorn får en mycket jämnare arbetstemperatur vilket ger lägre bränsleförbrukning och mera HK (avgaserna värmer upp motorn). Mycket enklare vinterkonserveringar. Minimerad risk för frostskador på motorn under vintern. Värdehöjande. Båten är en […]

FAQ Sötvattensystem

Sötvattensystem kan också kallas för ”ett slutet kylsystem”. Det engelska namnet är ”fresh water cooling system” (FWC). Detta är inte att förväxla med sjövatten/sötvatten, vilket också kan vara havsvatten/saltvatten… (dvs vatten som tas utifrån och pumpas in i motorn för kylning och tillbaka ut igen med avgaserna genom limporna). Fråga (F): Vad är sötvattenkylning? Svar […]

Våra ersättningsmotorer

Vi har demonterat detta motorblock för att kunna ta bilderna. Till Dig som kund levereras ett motorblock med allt monterat och justerat. Blocket kommer med monterade toppar, protokoll och 2 års garanti. I den här artikeln tänkte vi beskriva varför våra ersättningsmotorer är bättre än andra longblocks som finns på marknaden. Vi använder oss av […]

Kontakta oss
close slider

preloader