usabanner

Att installera ett sötvattensystem.

Håller man båt och plånbok kär ska man definitivt överväga att installera ett sötvattensystem

Fördelar med sötvattensystem är:

  1. Motorn upphör att rosta invändigt.
  2. Motorn får en mycket jämnare arbetstemperatur vilket ger lägre bränsleförbrukning och mera HK.
  3. (avgaserna värmer upp motorn).
  4. Mycket enklare vinterkonserveringar.
  5. Minimerad risk för frostskador på motorn under vintern.
  6. Värdehöjande.

Båten är en USA-import som jag har använt som lite experiment- och testbåt.

Innan en installation är det en fördel är att ta bort så mycket som är möjligt runt motorn. Då går jobbet mycket enklare. (för att kunna ta bra bilder, monterades det mesta bort runt motorn vid det här tillfället).

Låt oss börja!

En trevlig "leksaksbåt" ska självklart utrustas med ett helsötvattensystem.

 

Oavsett modell på montorn och årsmodell har alla motorerna en snarlik uppbyggnad med slangdragningen,
principen är densamma. Det finns ett stort undantag, och det är alla Volvo Pentas V6 och V8 som inte går att helkyla, 
limporna går ej att sötvattenkyla. Dvs, man kan bara montera på ett halvt system på dessa
För övrigt är alla elementära saker uppbyggda likadant.

 

En beskrivning över slangarna på den här GM V8 5,0L, årsm -91.

 

Verktygen jag behövde för installationen var inte fler än de på bilden. 
Skruvdragaren användes för att demonmontera motorkåpan och inredning runt motorn.

 

Vattenslangen som kommer från drevskölden är vatten in från havet/sjön, som senare ska anslutas till systemets havssida. 
Egentligen fungerar ett sötvattensystem på samma sätt som i bilen. Enda skillnaden är att i bilen kyler man sötvattnet med 
luft istället för med havsvatten som man gör i båten.

 

När man har bekantat sig med sin motor och förstår hur vattnet går i motorn, 
är det dags att börja montera bort det gamla termostathuset. Saken jag pekar på är tempgivaren. 
(Den kan också sitta direkt på insuget på vissa motorer).

Viktigt! 
Det är en fördel att förstå hur vattnet är draget, både det gamla och dels hur det nya ska gå, 
innan man börjar montera bort slangarna.

 

Så här levereras ett sötvattensystem från SEAKAMP. Kvalitet hela vägen!

 

Ett bra sätt att göra sig bekant med "kitet" är att läsa instruktionerna innan man tar fram "sågen". 
Jag har översatt de vanligaste kiten till svenska för att göra det enkla om möjligt ännu enklare.

 

Efter att jag "rensat" runt motorn så är allt riktigt lättåtkomligt.

 

Montera bort det gamla termostathuset. Påminner igen om att tempgivaren (om den sitter på termostathuslocket) 
ska monteras bort och flyttas över. Det är nu ett bra tillfälle att se efter om det finns rost i motorn. 
Ju värre det ser ut, desto mer "krut" måste man lägga på kemisk och fysisk (högtryck) rengöring av blocket. 
Det finns starka saker som klarar de mest rostiga motorerna. De här medlen ska användas med förstånd.  
Ett bra tips är att först testa på något annat, lika rostigt som motorn nvändigt, 
för att se hur snabbt och hårt det biter på rosten och järn. Termostathuslocket är ett bra tips.

 

Man bör vänta så länge som möjligt innan man kapar slangarna som ska passas in mot värmeväxlaren (sötvattensystemet).

 

Äntligen dags att börja montera!
Har här försökt visa i vilken ordning sakerna ska sitta:

  • termostaten,
  • 1 st packning,
  • värmeväxlarfäste,
  • ny packning
  • och sist nya termostathuslocket som följer med i kitet.

 

Första slangarna på plats. Det är de som kommer i retur från avgaslimporna (används bara vid helsystem).

 

I SEAKAMP- kiten lämnas inget åt slumpen. Trots att fästbryggan är stark så det räcker, 
förstärker man fästet ytterligare med ett plattjärn mot blocket. (Jag tror att man skulle nu kunna 
belasta fästet med 500 kg utan att det skulle ge vika...) OBS! Värmeväxlaren klarar inte vikten, 
så den som vill hårdtesta fästet bör göra det innan värmeväxlaren monteras. 
Man bör alltså undvika att kliva på värmeväxlaren i framtiden. Koppar är mjukt.

 

Nu sitter allt på plats! Den övre slanganslutningen på värmeväxlarens sida är "havsvatten ut" och ska till knäna. 
(Man måste skicka ut vatten med avgaserna, annars mår inte drevet bra.)

Paret under går till avgaslimporna och det understa paret är retur från limporna och slangarna ansluter 
mot termostathus-locket, dvs returen från limporna som värmer upp motorn innan den själv har hunnit bli varm. 
(Avgaserna har ju full värme från startögonblicket).

Effekten blir att avgaserna värmer motorn fram till det att termostaten öppnar sig. 
Efter det börjar värmeväxlaren att kyla både limpor och motor.

Stängd termostat = kall  motor
Öppen termostat = varm motor

 

Här följde jag inte installations-anvisningarna utan behöll den befintliga överbryggningen som var monterad från början (se grön slag). 
Den gick mellan en av extra-anslutningarna och till insuget. (För att ett visst flöde av kylning alltid ska finnas där oavsett vad termotaten säger, öppen eller stängd.)

Extraanslutningar som finns på alla vattenpumpar, passar till GM-motorer (OMC, Volvo Penta och Mercruiser).

Enligt instruktionerna skulle grova slangen från vattenpumpen kapas på mitten och T-kopplingen monteras emellan och slang anslutas till bifogade 4-ledskorset. 
(T-kopplingenen håller jag i handen, 4-ledskopplingen/-korset syns på sista bilden)

Jag hoppade över detta eftersom jag redan hade den här funktion eftermonterad av tidigare ägare. 
Dessutom avviker jag från installations-anvisningarna och monterar temperaturgivaren direkt på insugets vattenkanaler, 
(finns sådana under kopparpluggar). Istället för den bifogade 4-ledskopplingen (se bild nästa bild) Varför? 
Det fanns redan en överbryggning monterad på min motor vilket var enklare att behålla.

En överbryggning krävs för att ett visst flöde alltid ska råda så att termostaten får rätt vattentemperatur 
och kan öppna när det börjar bli varmt (annars blir det ojämn temperatur i motorns olika delar, som termostaten inte känner av). 
Om man glömmer överbryggning så flackar motorns temperatur mera. Med överbryggningen rätt monterad, ligger temperaturen mera konstant på 80 grader.

 

Då jag inte till fullo följde installationsanvisningarna fick jag över lite små saker från kitet. 
(slangklämmor, då mina var helt OK, 4-ledskopplingen, då jag redan hade en brygga mellan motorns interna vattenpump och förbi termostaten).

Den bakre, tjocka slangen är den gamla och en utbytt slang. Dom två korta är slangrester och den lite längre, 
smalare var tänkt att ha samma funktion som min befintliga gröna slang hade, men kopplad på ett annat sätt.

Slanganslutningarna, 4 st, satt redan på mina monterade limpor.  
(Vissa motorer har bara ett par anslutningar och vissa har 3 anslutningar per limpa vilket krävs vid helsystem.)

 

 Nu var det klart!!

Expansionstanken ska helst monteras i nivå med högsta punkten på motorn, så att varmt vatten kan expandera över till expansionstanken vid behov. 
Vid montering av sk. off-engine-kit kan man sätta värmeväxlaren lågt, bara expansionstanken sitter i nivå med motorns högsta punkt.