Varför skall man dyno testa sin motor?
- För att säkerställa att motorn går med rätt blandning mellan bränsle och luft och att man får en tändinställning som är optimal för motorns övriga inställningar. Man får ett ”kvitto” på att fungerar som det skall.
- Lägger man ner lite tid och får en perfekt inställd motor så får man därigenom en bränslesnål motor som lämnar maximalt med effekt när man behöver effekten utan att riskera att motorn går sönder.
Mats Appelgren Racing i Tumba är en av få som mäter lambda värde för varje cylinder, därigenom kan man ytterligare optimera inställningarna genom att kompensera i förgasaren individuellt för varje port, detta om exempelvis ett insug inte är helt optimalt. Detta för att ytterligare säkerställa att sakerna håller trots man tar ut mycket effekt ur sin motor. Det bör också nämnas att bänkköra en en motor för bil och båt är två helt olika saker och kräver sina helt olika inställningar. Detta då man inte belastar en bilmotor på samma sätt som man belastar en båtmotor.
För mer information klicka på länken nedan:
Utförligare beskriving av förloppet kommer så småningom..
Lite bilder från proceduren:
Hej vad kostar det ca o bänk köra en v8
Är nybyggd men bara inkörd i bänk. Den bänken kunde inte mäta hk/nm
det är fitech insprutningsförgasare så förhoppnings vis så blir det inte så mycket skruvande på den. Bor i Göteborg så har en bit o köra. Klarar man det på en dag?
Lättast är att du kontaktar
http://www.appleracing.se/Motorbromsning.htm
Dem direkt.