1. Mata in dina data: Ange värden för båtens längd i fot, båtens torrvikt i ton, totalt antal hästkrafter, önskat maxvarvtal och drevets utväxling i de angivna fälten.

  2. Automatisk beräkning: När du har fyllt i alla nödvändiga fält kommer kalkylatorn automatiskt att räkna ut både den teoretiska toppfarten i knop och den rekommenderade propellerstigningen baserat på de inmatade värdena.

  3. Justering: Om något värde ändras, exempelvis motorns varvtal eller båtens vikt, uppdateras beräkningarna automatiskt för att ge dig korrekta resultat.

  4. Resultat: Den teoretiska toppfarten och stigningen för propellern visas som låsta fält längst ner i kalkylatorn. Dessa värden hjälper dig att optimera båtens prestanda genom att välja rätt propeller.

  5. Korrigera inmatade värden: Om du vill göra nya beräkningar kan du justera de inmatade värdena och kalkylatorn räknar automatiskt om resultaten.

  6. Notering om skrov: Kalkylatorn tar även hänsyn till olika skrovtyper (mycket lättgående eller normalt skrov) och justerar beräkningarna därefter för att ge en korrekt uppskattning.

Propeller Kalkylator

 

 

 
Mata in dina värden nedan:
Båtens Längd i Fot
Båtens Torrvikt i Ton
Totalt Antal Hästkrafter
Önskat Maxvarvtal
Drevets Utväxling
   
  Mycket Lättgående Skrov
Teoretisk toppfart I Knop
Stigning
  Normalt Skrov
Teoretisk toppfart I Knop
Stigning

Stigning

Sträckan på den teoretiska väg som propellern skruvar sig framåt under ett rotationsvarv. Mäts i tum. Stigningen är den teoretiska sträcka propellern tillryggalägger per varv. Har en propeller 20 tum tar den sig 20 tum framåt på ett varv. Teoretiskt sätt gör en högre stigning så att båten rör sig en längre sträcka i vattnet per rotationsvarv. Detta är dock i teorin eftersom det finns yttre påverka som bromsar såsom vattnet. Detta kallas slip. När du drar full gas skall motorn arbeta sig upp till maxvarvtalet där den jobbar mest effektivt. Då blir bränsleförbrukningen bäst.

Mindre propeller ger högre varvtal och större propeller ger lägre varvtal. Varvar din motor för mycket på full gas så har du sannolikt en för liten propeller eller en propeller med för liten stigning. Varvar den för lite har du antagligen en för stor propeller eller en med för kraftig stigning. Stigning är det andra numret som anges i propellerbeskrivningen.

Hur man mäter och väljer diameter på propeller till sin båt

Att beräkna propellerdiameter involverar flera faktorer för att säkerställa att propellern är optimerad för båtens specifika behov. Propellerdiametern är ett mått på den cirkel som bildas av propellerns yttersta spetsar när den roterar. Nedan följer stegen och övervägandena för att beräkna rätt propellerdiameter:

1. Förstå båtens prestanda och användningsområde

Båtens storlek och vikt påverkar direkt valet av propellerdiameter. Tyngre båtar eller båtar med hög last kräver större propellrar med stor bladarea för att leverera tillräcklig drag- och lyftkraft och driva båten effektivt framåt. Även båtens design och användningsområde spelar en avgörande roll. Till exempel behöver båtar avsedda för höghastighetsbruk mindre propellrar med högre stigning för att minska motståndet och öka toppfarten.

2. Motoreffekt och utväxling

Motorns hästkraft (hk), vridmoment och utväxling är viktiga att ta hänsyn till vid beräkningen. En kraftigare motor med högre vridmoment kan effektivt driva en större propeller och ger bättre prestanda vid lägre varvtal. Utväxlingen bestämmer hur många varv propellern snurrar för varje varv som motorn gör. En lägre utväxling innebär att propellern snurrar fler varv, vilket kan kräva en mindre diameter för att undvika överbelastning av motorn.

3. Beräkning av diameter

Ett generellt sätt att närma sig propellerdiametern är att använda rekommendationstabeller eller kalkylatorer från propellertillverkare. Dessa verktyg tar hänsyn till båtens specifikationer, inklusive vikt, motoreffekt och utväxling, för att föreslå en lämplig diameter. Exempelvis kan en tabell ange att en båt med en viss motoreffekt och utväxling ska ha en propeller med en diameter på 14–16 tum. Diametern, och indirekt bladarean, inom detta intervall bestäms av faktorer som båtens användningsområde och hastighetskrav.

4. Justeringar och testning

När en diameter och typ av propeller har valts är det viktigt att testa propellern under verkliga förhållanden. Om båten inte når sitt optimala varvtal vid full gas (WOT – Wide Open Throttle) kan det vara nödvändigt att justera diameter eller stigning. Vidare finjustering kan även innefatta förändringar i bladens antal och form beroende på hur båten presterar under olika belastnings- och hastighetsförhållanden.

Slutsats

Att beräkna propellerdiameter är inte en exakt vetenskap utan kräver en kombination av tekniska beräkningar och praktiska tester. Det är också viktigt att beakta subjektiva uppfattningar om hur båten ska bete sig och vad som värdesätts mest. En korrekt dimensionerad propeller säkerställer att båtens motor arbetar inom sitt optimala varvtalsområde och att båtens prestanda, bränsleekonomi och hantering är så effektiv som möjligt.

För mer exakta rekommendationer kan det vara till hjälp att konsultera med propellertillverkare eller använda propellerkalkylatorer som tar hänsyn till alla ovanstående faktorer.

Att välja propeller

Val av propeller är inte så svårt som många tror, utan allt är väldigt logiskt [...]

Läs mer här