Vi på USA OnLine vill dela med oss av våra bästa tips och tricks för att maximera livslängden och prestandan på din motor. Med fokus på regelbundet underhåll, rätt oljor och korrekt vinterförvaring kan jag ge råd om allt från service och glykol till miljövänliga val av motorer och bränslen. Följ med här så behåller du nöjet med din båtmotor i många år framöver!
• Serva motorn på verkstad om du inte är händig själv. Då säkerställer du att de mest elementära åtgärderna blir gjorda, exempelvis byte av impellern, olja och filter, så att kylsystemet och oljesmörjningen fungerar bra.
• Flertalet båtmotorer har inte gått mer än 1000 timmar men behöver ändå renoveras, trots att motorerna mycket väl klarar upp till 10-20 000 timmar beroende på effektuttag om man bara underhåller dem. Det absolut viktigaste är: Använd en bra kvalitetsolja och byt ofta, och så snart oljan får en svart färg/ton. Koksad olja sliter ner motorns lager snabbt i förtid.
• Sköt både service och vinterförvaring väl. Många glömmer att vinterkonservera motorn mekaniskt genom att förse motorn med en skyddande hinna av olja på ovansidan av kolvringarna, det vill säga cylinderväggen ovanför kolven, ventiler med dess säten. Alla dessa delar får lätt en hinna med rost under kalla höst-, vinter- och tidiga vårdagar.
Oavsett om du har förgasare eller insprutning ska denna extra olja förses via luftintaget eller rätt ner i förgasaren medan motorn snurrar, aldrig inblandad i bensinen, då oljan lätt sätter igen spridare eller munstyckena i förgasaren. Svaret är att tillföra oljeskyddet via luftintaget eller ta bort flamskyddet om man har en förgasare.
• Vissa gör-det-självare suger ut den gamla oljan via oljestickshålet. Efter några års oljebyten genom utsugning blir det tyvärr kvar någon halvliter gegga med en mängd föroreningar. Byter du själv olja på en inombordare, se till att tömma ut den gamla oljan via oljepluggen istället.
• Ett ytterligare tips är att glykolskydda motorn genom att ta bort termostathuset och termostaten, skölj motorn ett par gånger med rent sötvatten genom att ha öppnat båda vattenpluggarna om man har en V6 eller V8. När du är säker på att du fått ut allt saltvatten, stänger du pluggarna och häller i en stillastående motor färdigblandad glykol. Man spar både glykol och miljön jämfört med de som kör ut det med avgaserna på land.
Dessutom kan man återanvända glykolen som stått i motorn under hela vintern genom att börja vårrustningen med att tömma glykolen i en behållare. Med den oaktsamma (ej så miljömedvetna alltså) matar fiskarna med glykol. Utgår man ifrån att det finns cirka 100 000 båtar med motorer som behöver frostskyddas, då motorerna tar mellan 5-10 liter vatten/glykol per motor blir det en hel del glykol som släpps ut varje höst och vår.
• Kontrollera batterikondition, bäst att ta med batteriet hem och stödladda det med jämna mellanrum. När det blir vår igen kontrollera båtens täthet och säkerhetsutrustning inklusive brandsläckare.
2-takts utombordare: Överdosera inte mängden olja. Kylningen påverkas negativt och du får mer rökavgaser med för mycket olja i bränslet. Välj en olja med normeringen TC-W3. Gärna en helsyntetisk olja som lämnar minimala avlagringar vid avgasportarna. Bästa rådet är att byta ut motorn till en 4-taktsmotor eller elmotor så slipper vi förbränd olja i vattnet. Ett miljömässigt bättre val.
4-takts utombordare: Motoroljor för dessa motorer bör ha normeringen NNMA FC-W (four cycle watercooled med eller utan katalysator). Andra, onormerade oljor, funkar säkert men varför inte säkerställa att oljan åtminstone klarar utökade krav för motorer i både salt- och sötvattenmiljö. Dessa oljor ger bland annat ett utökat korrossionsskydd.
4-takts inombordare: Midland var första märket med en delsyntetisk 15W-40. Den kombinerar mineraloljans goda vidhäftning med syntetisk basolja som klarar högre temperaturer.